Zmiany w systemie komentarzy Allegro.pl

Allegro

Nadchodzą zmiany w systemie komentarzy Allegro.pl

Nadchodzą bardzo duże zmiany w systemie komentarzy na Allegro.pl. Można wręcz powiedzieć, że postawią go na głowie. Co się zmieni?

Rzecz najważniejsza: już niedługo to wyłącznie kupujący będą wystawiać komentarze sprzedającym. Ci drudzy nie będą mogli więc ocenić kupującego, a co najwyżej odpowiedzieć na jego komentarz. Portal tłumaczy tę zmianę tak:

Kto będzie mógł ocenić transakcję?

Wzajemne oceny miały sens, gdy Allegro było platformą głównie dla osób prywatnych. Obecnie większość transakcji dotyczy przedmiotów nowych, z gwarancją, od profesjonalnych sprzedawców. Kupujący chcą polecać najlepszych sprzedawców, a ostrzegać przed nierzetelnymi, dlatego od 25 stycznia jedynie kupujący będą mogli oceniać transakcje.

(https://pomoc.allegro.pl/info/zmiany_w_systemie_komentarzy)

Do tej pory system komentarzy to było, w mojej ocenie, kółko wzajemnej adoracji. Może to mocne słowa, ale przecież często użytkownicy celowo wstrzymywali się z w pełni rzetelnym ocenieniem transakcji (czyli wystawieniem „negatywa” albo „neutrala”), aby nie narażać się na „odwet” i otrzymanie niezasłużonego komentarza negatywnego, który będzie psuł opinię własnemu użytkownikowi. Wyobraźmy sobie taką sytuację:

Janek kupuje na Allegro używany telefon. Wybiera model i budzącego w nim zaufanie sprzedającego. Ten ma prawie same pozytywne komentarze. W opisie aukcji informacja, że telefon był co prawda używany przez rok, ale „jest jak igła”. Cały czas użytkowania w futerale i z folią ochronną na ekranie. „Zero rys na ekranie”, „delikatne otarcia na obudowie”. Wg zdjęć opis zgodny z prawną. Janek kupuje i otrzymuje swojego smartfona. Okazuje się jednak, że może fotografie przedstawiały właśnie ten telefon, ale pół roku wcześniej. Wtedy może i był on użytkowany w futerale i z folią, ale przez ostatnie kilka miesięcy ich na pewno nie widział, o czym świadczą liczne rysy i ogólne zużycie. Opis aukcji nie był rzetelny. Janek czuje się oszukany. Telefon jednak jest w pełni sprawny, więc sprzedający wypiera się wszelkiej odpowiedzialności. Janek rozważa wystawienie negatywnego albo chociaż neutralnego komentarza, bo jednak sprzedający nie był w pełni uczciwy. Telefon sprawny, ale… niesmak pozostaje. Janek boi się komentarza odwetowego i odpuszcza. Nie ma też ochoty na wchodzenie w spory, a tym bardziej na podejmowanie kroków formalnych. W końcu sprzęt działa. Kolejny kupujący znowu myśli, że sprzedawca jest rzetelny…

Z portalu znikną komentarze neutralne

Z portalu znikną komentarze neutralne

Teraz dużo się zmieni. Przewiduję, że liczba komentarzy negatywnych wzrośnie wielokrotnie. Wg mnie jest to dobra zmiana. Aczkolwiek na pewno pojawi się też mnóstwo ocen wystawianych nieuczciwie. Teraz komentujących już nie powstrzyma to, że sami mogą również dostać „negatywa”… Jak wpłynie to na zachowanie „hejterów”? Co z osobami, które nie czytają opisu aukcji, a później zgłaszają bezpodstawne pretensje? Allegro zapowiada, że będzie się komentarzom przyglądało i pomagało rozwiązywać ewentualne spory.

Jak Allegro będzie wspierało sprzedających, jeśli kupujący wystawi krzywdzącą opinię?

Chcemy, aby kupujący przed przyznaniem mniej niż pięciu gwiazdek w ocenie sprzedaży lub przed wystawieniem negatywnej opinii, skorzystał z wszelkich możliwych sposobów wyjaśnienia sprawy ze sprzedającym. Dlatego zanim kupujący ostatecznie zatwierdzi niższą ocenę lub negatywny komentarz, zasugerujemy mu rozpoczęcie dyskusji przez Wsparcie Pozakupowe.

Jeśli kupujący wystawi błędny komentarz lub będzie on naruszał nasze zasady, będzie możliwość jego poprawy lub usunięcia, tak jak odbywa się to teraz.

(https://pomoc.allegro.pl/info/zmiany_w_systemie_komentarzy)

Do tej pory na wszelki kontakt w tej sprawie obsługa portalu odpowiadała, że nie ingerują w system ocen. Szczerze wątpię, aby to się w znaczący sposób zmieniło.

Cała sytuacja może też w jakimś stopniu wpłynąć na ilość pracy dla prawników. Część potencjalnie pokrzywdzonych nieuczciwym komentarzem negatywnym na pewno będzie szukać fachowej pomocy a więcej spraw dotyczących naruszenia dóbr osobistych może trafiać do sądów. Pamiętajmy, że:

Art. 24 § 1. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.

– ustawa Kodeks cywilny

Kupujący przyjmą zmiany z entuzjazmem. Sprzedający z pewnością nie. A Wy? Co o tym sądzicie?

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *